Skip to main content

Jurnal de jazzahead

By aprilie 12, 2024Proiecte culturale

Jurnal de jazzahead!, Bremen, 12 aprilie 2024

De ce trebuie să fii la jazzahead!?

Dacă ești artist, aici vei găsi majoritatea marilor organizatori de festivaluri de jazz din lume (dar și de alte genuri ”in between” cu care de multe ori se asociază jazz-ul pentru a atrage și alte categorii de audiență). Așadar îți poți prezenta noile proiecte, poți intra în contact cu booking agents, case de producție, cu alți artiști care caută colaborări profesionale.

Dacă ești organizator, vei avea ocazia să discuți cu omologi din diverse țări, să găsești teren comun pentru schimburi de experiență, proiecte noi și perspective de colaborare, dar și să afli tendințele, provocările și oportunitățile de dezvoltare la nivel global, așa cum le percepe fiecare dintre interlocutori.
Am descoperit un loc în care fiecare vine cu ce are mai bun și încearcă să obțină într-un timp foarte condensat cât mai multe contacte, promisiuni de colaborare, idei pentru noi proiecte, să ”fure” tactici de promovare, să afle cum reușesc alții să navigheze către succes într-un domeniu din ce în ce mai plin de vârfuri de iceberg.

Ministrul german al Culturii, Claudia Roth, a subliniat în cuvântul de deschidere a celei de a 18-a ediții cât e de importantă scena muzicii de jazz în contextul politicii globale, prin mesajul de solidaritate pe care îl transmite, prin cooperarea interculturală pe care o promovează în rândul tuturor generațiilor – armonizând culturi diametral opuse pe terenul comun al improvizației în grupuri muzicale din ce în ce mai eterogene stilistic, cultural și de vârstă.
Convingerea ei e confirmată de prezența consistentă a instituțiilor și organizațiilor guvernamentale care se aliniază să ”țină spatele” standurilor din propriile țări (ministere, autorități pentru promovarea relațiilor internaționale, comisii pentru cultură și institute culturale).

În acest foarte competitiv context – în care ești totuși întâmpinat cu zâmbete și strângeri de mână călduroase, prezența standului românesc asigurat și amenajat de #ICR oferă un colț de ”acasă” pentru artiștii și organizatorii români care capătă, astfel, o platformă instituțională de la nivelul căreia să poată discuta de la egal la egal cu ceilalți participanți la eveniment.
Standul României e proaspăt – e abia al doilea an de prezență la Jazzahead, dar Dana Berdilă și A.G. Weinberger îl gestionează cu o energie atât de bună încât deja a devenit un loc căutat de artiști și reprezentanți instituționali internaționali. Iar pentru noi, organizatorii și artiștii români, e o mică ambasadă culturală care face un lucru mare: arată lumii că și România contează și că artiștii excelenți care cântă și sunt apreciați în toate țările lumii nu sunt singuri.

În final, așa cum am perceput noi experiența Jazzahead, cărămida pe care a pus-o ICR-ul la Bremen poate face pentru artiștii români diferența dintre a fi în pribegie și a fi în turneu, sau între a te simți imigrant sau expat. Sincer, cred că e timpul pentru această schimbare de optică.

De la Bremen, Sebastian Gheorghiu, Asociația UCIMR, organizator al The Jazz Cave Festival